Monday, May 9, 2011

Perempuan seorang yang cengeng . Kenape ???

Cengeng atau mengikut kamus hidup aku sendiri ,iannya bermaksud gembeng. Gembeng pula bererti kuat menangis . haha . Al maklum aku kn orang jawe , so perkataan2 tu (cengeng n gembeng) tuh da macam sinonim dengan telinga aku ni kan . Tataw la korang yang mungkin sangat asing dengan gembeng dan cengeng tuh . adoi nampak sangat akulah perempuan yang cengeng tu . Tapi tapi tapi , di sebalik kecengengan tuh ade mkne dan ade sebab kenape perempuan ni suke sangat menangis. Sampai kan kte ta boley wat mak kte menitiskan air mata walau s setitis pon sebab nanti kte akan dicop derhaka . ish ish ish . nauzubillah . tengok betapa powernya setitis air mata perempuan tuh kn  :) 

 Ha perempuan ni mudah menangis sebab :


  • Allah menciptakan mereka untuk menjadi sangat utama.Diciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.
  • Allah berikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila dia telah membesar. ISH ISH tamao tamao gtoo
  • Allah berikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.
  • Allah berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah.
  • Allah berikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam apa jua keadaan dan situasi. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak- anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya.
  • Allah berikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sukar dan menjadi pelindung baginya.Sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak..?
  • Allah berikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tidak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.
  • Dan akhirnya, Allah berikan wanita air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat dia gunakan bila-bila masa pun dia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah “air mata kehidupan.”
Dan Alhamdulillah , aku dilahirkan sebagai seorang perempuan . ya ya ya , aku akui air mata merupakan satu kekuatan bagi diri aku sendiri tatkala diri aku hampir jatuh dan tidak mampu untuk lebih tabah . Tapi perempuan jangan salah gunakan air mata ye . haha

p/s : air mata boley buat lelaki cair ?? betol ke ? haha (yg tu lelaki yg kene jwb)

SELAMAT HARI IBU , mak ! Ai Leb Yu ! :)
ta terlambat kn ?? haha. tibaii

0 berkata-kata:

SELAMAT DATANG KE BLOG CURHAT ! SEMUA YANG TERTULI