Saturday, May 14, 2011

OHHHHH Jerawat ! Meh tilik !


        Miss Pim @ Jerawwat ohh jerawat . Hadoi , bile sebut jerawwat je aku jadi fobia beb . 3 tahun lepas aku merupakan seorang yang sangat rendah diri (sekarang tinggi diri ae ae ? ). OPPSS .
                   Hmm gini ceritenye , since aku form 4 muke aku neh memang ponuh la dengan jerawat . Sampai orang takod kot nk tengok muke aku . eeuuu . Aku sendiri ngeri taw ! Dah tu dok gedik wat persembahan nasyid lah, pidato lah, sajak lah, emang tataw malu lah aku kn . Satu mase tuh bile muke aku da penuh ngan jerawat, aku jadi xyakin ngan diri sendiri. Aku ta cantik , aku selekeh ! haisshh macam2 . haha . Tapi, lepas mak aku bawak aku g klinik and jumpe doctor kulit, aku pon bersungguh-sungguh makan ubat, sapu ubat segala . Alhamdulillah memang licin lah kulit .Then sekarang aku da ta penah amek ubat tuh sume, jerawat aku pon naik balik .  haha . Jerawat yang ade sekarang “jerawat pemanis” , so aku ta perlu risauu sbb ta seteruk dulu. haha Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka , dada dan belakang.
Ape punce Miss Pim @ jerawat ?
  •  Faktor hormon terutama untuk perempuan dalam lingkungan umur subur adalah punca utama masalah jerawat. Besenye dalam belasan tahun dan awal 20 'an. 
  •  Faktor seperti ahli keluarga yang banyak jerawat juga memainkan peranan.
  • Penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12. (ayokk sape amek nih ?
  • Kosmetik, pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak memberi masalah jerawat di kulit.
  • Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.
  •  Terdedah kepada asap dan bahan kimia atau faktor alam sekitar seperti cuaca panas.
Macamane plak nak kurangkan dan hilangkan jerawat  nih ?
  •   Bahan paling mudah untuk mengeringkan jerawat adalah krim yang mengandungi Benzoyl peroxida. Dalam kepekatan 5 atau 10 peratus ia mengering dan memudahkan sumbatan liang minyak tanggal. Kesannya boleh dilihat dalam tempoh empat hinga enam bulan. (OXY ok kott ?? )
  •  Basuh kulit setiap hari tapi jangan terlalu kasar atau kerap. 
  •  Cuba elakkan sauna muka kerana ia mungkin menjadikan jerawat bertambah teruk.
  • Jaga pemakanan anda. (Berminyak ?? NO NO okeyyy ! )
  • Dapatkan rehat yang cukup kerana jerawat mungkin timbul dari perasaan tertekan, ber masalah dan badan yang letih.
  • Guna mekap muka berasaskan air. Beli mekap yang "noncomedogenic" atau "nonacnegenic".
  • Basuh mekap sebelum tidur. Jangan terlalu banyak menggunakan pelembab kulit muka terutamanya waktu malam.
  • Jangan picit jerawat kerana ia akan menambahkan radang pada kulit dan kulit akan menjadi berlubang dan berparut.
 PETUA CIK GOJES (care ilangkan jerawat yang aku penah gune ) ::
  1. letak lipstik kat jerawat bagi die kering cepat
  2. tenyeh dengan kunyit . eeuuuuu pedihh sioodd
  3. gune masker kurma (buat sendiri taw)
  4. sapu dgn temulawak sebelom tido (ta elok sebenonye)
  5. dan sebagainya . Haha

tanak cakap pape . korang tafsir lah sendiri . 2011 :)
 
DULU2. Hadoiii sape ni ! teruknye muke . tamao ngaku nih . emm ni Form 4 . :p
p/s : Mis Pim =Miss Pimple . haha

6 berkata-kata:

aryana yaziz said...

heheh . semakin cute aeen dany tanpa jerawat . i like . nak jadi mcm nie jugak bule ? ahahha . jeles ngah tau ;')

Cik Gojes said...

arey : haha . sangat lah kn . sbenonye tpoo je . gambar kn menipu . haha . sila ikut tips saye ye klaw nk muke licin . heehe

Cik Gojes said...
This comment has been removed by the author.
Cik Gojes said...
This comment has been removed by the author.
sobri yaacob said...

serius.. tip sngt bgus..msaalhnye...muke aku lg truk....anyway..header lawa gler... cik curchat

Cik Gojes said...

tq cik sobri . klaw melarat g jumpe doc trus keyh . bey baik punye . :)

SELAMAT DATANG KE BLOG CURHAT ! SEMUA YANG TERTULI